NIJE NAMJERNO, A NIJE NI SLUČAJNO!? Prometni stručnjak tvrdi da je vjerojatnost da borbeni dron slučajno padne na Zagreb 1:4.000.000.000
MILANOVIĆ: Znamo što je i odakle je doletjelo. Riječ je o ozbiljnom incidentu. BANOŽIĆ: Ovo nije prijetnja, naš sustav nije zakazao

Bespilotna letjelica koja je jutros završila na zagrebačkom Jarunu pokrenula je lavinu reakcija  i to od potpunih laika do prometnih stručnjaka. Kako bilo, pitanje je kako je letjelica, kojoj se ruta unosi unaprijed, završila u Zagrebu?

Jedini u svijetu

Ukrajinci inače ovakve letjelice koriste za snimanje i mamac protiv Rusa i jedini su u svijetu koji ju uopće koriste, piše portal 24 sata.   

To je, kako je objasnio stručnjak za vojnu avijaciju, više krstareća raketa nego tradicionalna bespilotna letjelica, lansira se iz prikolice, a rute se unaprijed odrede. Ne nosi oružje, koristi se za snimanje i prikupljanje podataka, a slijeće pomoću padobrana. Podsjetimo, na mjestu pada, zagrebačka policija pronašla je dva padobrana. 

Yarun – Jarun

O slijetanju letjelice postoji nevjerojatna teorija, a to je, kako je objasnio stručnjak, da su Ukrajinici krivo isprogramirali rutu, pa je avion bez krila, kako ga naziva prometni stručnjak Željko Marušić, umjesto u Yarun (mjesto u Ukrajini), sletio u na zagrebački Jarun. Yarun se inače nalazi u žitomirskoj oblasti, između Kijeva i Lavova.
– I dalje ostaje poprilično veliki upitnik kako je moguće da je krstareća raketa, koja leti na šest kilometara nevjerojatnom brzinom prošla sve NATO radare i protuzračne obrane i pala  ravno na Zagreb. Sve upućuje na namjerno usmjeravanje bespilotne letjelice i rušenje na Zagreb, bez eksplozivnog tereta (kao upozorenje), tehnologijom pasivnog upravljanja, s isključenim sustavom aktivnog, komunikacijskog upravljanja, kako bi se onemogućilo elektroničko detektiranje – piše 24sata.

Ranije spomenuti stručnjak Marušić, kaže kako je vjerojatnost da borbeni dron, usred rata u Ukrajini, baš na dan kad je hrvatski sabor izglasao neizravno uključivanje Hrvatske u rat (slanje 70 vojnika u Mađarsku), padne gotovo tisuću kilometara od ratne zone i to baš na sami Zagreb, jednaka otprilike vjerojatnosti da suvremenom putničkom dvomotornom zrakoplovu istodobno u letu otkažu oba motora – 1:4.000.000.000 (jedan prema četiri milijarde).

Namjerno usmjeravanje

– Sve upućuje na namjerno usmjeravanje bespilotne letjelice i rušenje na Zagreb, bez eksplozivnog tereta (kao upozorenje), tehnologijom pasivnog upravljanja, s isključenim sustavom aktivnog, komunikacijskog upravljanja, kako bi se onemogućilo elektroničko detektiranje – kaže Marušić i dodaje kako tehnologija planiranja i provedbe leta podsjeća na operacije prvog borbenog drona u povijesti, njemačkog Flakzielgerät 76, poznatijeg kao V-1 leteća bomba, koji je 1944. i 1945., s najzapadnijeg kontinentalnog dijela Europe lansiran na London – kaže Marušić, a nakon završenog brifinga s načelnikom Glavnog stožera Robert Hranj i ravnateljima agencija, javnosti se obratio i hrvatski predsjednik Zoran Milanović. 

– Znamo kakav objekt je doletio i odakle je doletio. Nikakvu predostrožnu informaciju nismo dobili. Objekt je letio preko Mađarske oko 40 minuta. Riječ je o ozbiljnom incidentu. Sve detalje želimo utvrditi. Građane pozivam da budu mirni. Procijenjujemo da ovo nije usmjereno protiv Hrvatske i da se radi o incidentu koji je srećom završio bez ljudskih žrtava, međutim moramo utvrditi neke proceduralne greške. Ta letjelica je veličine aviona. Još jedna stvar. Gledamo što se događa u Ukrajini, grozno, tužno i za osuditi, međutim o ovom događaju koji se noćas dogodio u gradu od skoro milijun ljudi, gdje je pala letjelica teška šest tona, nisam vidio da je izvijestio itko na CNN-u – rekao je Milanović.

Prijetnja za Hrvatsku

– Radari su je detektirali, bila je jako kratko u našem zračnom prostoru. Ovo nije trenutak za optuživanje. Nazvao sam premijera jutros, mene najviše zanima kako je moguće da jedna letjelica provede gotovo sat vremena u zračnom prostoru članice NATO-a, a da je nitko ne primjeti. Kako stvari stoje zasad, letjelica je doletjela iz prostora Ukrajine, letjela je brzinom od preko 500 čvorova, to je nešto manje od 1000 kilometara na sat, i srušila se u Zagrebu kada joj je nestalo goriva. Nad njom je izgubljena kontrola. Iz regije nije. Što se tiče regije, svi sjede i miruju – kazao je, a ministar obrane Mario Banožić istaknuo je kako je zatvoren cijeli prostor i da je reagirala i vojna policija. 

– U suradnji smo s NATO-om i susjednim državama. Razgovarao sam s ministrima obrane Mađarske i Slovenije, razmijenili smo informacije koje imamo. Letjelica je ušla u 22.57, došla je od strane Mađarske, zadržala se sedam minuta i kretala brzinom od 700 kilometara na sat. Krenuli smo u dva pravca. Nastavlja se kriminalističko istraživanje. Ovo nije bila prijetnja za Hrvatsku, nema mjesta strahu – istaknuo je predsjednik, a admiral Hranj je poručio:

– Letjelice su iz prošlog stoljeća, staromodne, bile rasprostranjene u oružanim snagama SSSR-a. Bez detaljne analize letjelice ne bih spekulirao čija je letjelica – rekao je Hranj.

Kajkavske kronike

Još iz rubrike

IZ HRVATSKE

Kajkavske kronike

Još iz rubrike

Pregled privatnosti

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji.