Održana je 2. sjednica Županijske skupštine Krapinsko – zagorske županije u novom sazivu. Donosimo glavne teme s aktualnog sata.
Stara zagorska
Vijećnik iz redova Reformista Davor Kljak imao je upit vezan uz dionicu ceste D1, odnosno, ‘staru zagorsku magistralu’. Kljak se pozvao na tvrdnje profesora sa zagrebačkog Fakulteta prometnih znanosti, koji tvrdi da je ‘stara zagorska’ najopasnija dionica u Hrvatskoj.
– Cesta je preopterećena vozilima, njome dnevno prođe oko 18.000 vozila, od čega je oko 10 posto teretnih. Ujedno, na toj prometnici ne postoji efikasan sustav nadzora i kontrole. Nikada više sredstava nije uloženo u jednu dionicu, no s druge strane nikada gore statistike po pitanju prometnih nesreća. Podržavam sastanak koji je nedavno održan na temu sigurnosti baš za ‘Staru zagorsku’, siguran sam da će biti sigurnija na temelju nekih zaključaka koji su doneseni, no nisam siguran da će biti dovoljno sigurna bez strateških državnih odluka i ulaganja državnog novca u spašavanje života. Predlažem da se smanjivanjem cijena potakne lokalno stanovništvo da koristi autocestu. Time bi se D1 rasteretila – predložio je Kljak, pa dodao:

– Još jedno konkretno rješenje na ovoj prometnici bilo bi da se ona fizički odvoji što bi spriječilo frontalne sudare, no za to treba vremena. Ipak, zbog velike naseljenosti između Zaboka i Zagreba, treba promišljati o izgradnji treće trake. Apeliram na župana, vijećnice i vijećnike te sve saborske zastupnice i zastupnike iz naše županije da se uključe u spašavanje života na ovoj prometnici – kazao je Kljak.
Župan Željko Kolar kazao je da se Županija ‘starom zagorskom’ bavi već dugi niz godina te je podsjetio da se na tom problemu konstantno radi.
– Održali smo veliki sastanak 2021. godine i sve što je tada dogovoreno je i ostvareno. Na posljednjem održanom sastanku smo zaključili da je cesta u dobrom stanju na području Zagrebačke županije, dok je kod nas dosta loše. Hrvatske ceste su u suradnji s ostalim dionicima, krenule u izradu dokumentacije za rekonstrukciju ovog dijela koji prolazi kroz našu županiju. Međutim, najveće nesreće se događaju na području Zagrebačke županije gdje je cesta dobra, gdje imamo dvije kamere i gdje su postavljene vibrirajuće trake, a rezultata nema – naglasio je Kolar, pa se osvrnuo na konkretne nesreće:

– U posljednje dvije nesreće poginule su četiri osobe. U jednoj od njih je mladi motociklist, na neregistriranom motoru i već otprije poznat policiji, pet puta kažnjavan, u smrt odveo još jednu mladu osobu. Što je MUP tu mogao? Vjerojatno ništa. Pogreška pojedinca dovela je do tragedije. Isto tako, često se spominju brojna teretna vozila na toj cesti, no za niti jednu nesreću s težim posljedicama nisu bili krivi vozači kamiona. To su činjenice – naglasio je Kolar.
Potom je iznio zaključke s posljednjeg sastanka.
– Osim spomenute rekonstrukcije na našoj strani, reflektirajuća traka će se povući čitavom dionicom ceste, postavit ćemo još šest kućišta i dvije kamere, a MUP i obje policijske uprave će odrediti mjesta gdje će stajati policijske patrole – izvijestio je župan.
Dodao je i da već postoji subvencionirana cijena cestarine na autocesti, ali je najavio da će se poslati upit resornom ministarstvu o tome mogu li se uvesti dodatna pojeftinjenja.
– Za kraj, je li moguće da se napravi cesta s dvije trake? Ne znam! Možemo li apelirati prema ministarstvu? Možemo! Koliko je to realno? Ne znam, nisam siguran. Ono što možemo je apelirati da povećamo broj vlakova i autobusa prema Zagrebu te da na taj način smanjimo broj vozila na toj dionici. Do tada, apeliram na sve vozače da se pridržavaju propisa i zakona – poručio je župan.
Predsjednik Skupštine Ivan Hanžek se po pitanju ‘stare zagorske’ dotaknuo teme izmještanja naplatne postaje za A2 iz Zaprešića u Mokrice.
– Varijanta koja je rađena u studijama je ta da se naplata na A2 vrši u Mokricama i to bi na siguran način smanjilo probleme vezane uz ‘staru zagorsku’ jer bi se besplatnom vožnjom Zaprešić – Zabok čitav tranzitni promet prebacio na autocestu. Ipak, moramo napomenuti da generalne prevencije u prometu nema! Broj kontrola i kažnjavanje su najveći stupanj borbe za sigurnost. Tu pak imamo nedovoljan broj ljudi u sustavu policije, ali i sporije uvođenje sustava elektronske kontrole – dodao je Hanžek.

Izvlaštenja
Vijećnik Zlatko Šorša (SDP) postavio je pitanje vezano uz izvlaštenje privatnih investitora koji vlasnicima parcela prijete da će im zemljišta biti izvlaštena, htjeli oni prodati ili ne, a sve za potrebe izgradnje elektrana.
– U Zaboku smo nedavno imali slučaj o obnovljivim izvorima energije, konkretno solarnim elektranama, gdje je došlo do izvlaštenja. Sada se slično događa u Pregradi. Naime, kada je investitor došao na teren bio je bahat prema ljudima i prijetio je izvlaštenjem. Budući da je Županija izdala lokacijske dozvole, molim da se prokomentira zašto može doći do ovakvih izvlaštenja – upitao je Šorša.
Kolar je odgovorio da to toga dolazi jer Zakon to propisuje.
– Mi kao jedinica lokalne i regionalne samouprave moramo provoditi Zakon, a njegova izmjena 2022. godine kaže da sve građevine koje su vezane za energetske objekte su od interesa za RH. To se ne događa samo tamo gdje je investitor država, nego i tamo gdje je privatni investitor. Nama su tu ruke vezane, mi moramo poštivati Zakon. Ako pak postoji kritična masa kojoj to ne odgovara, može se pokrenuti postupak izmjene Zakona – odgovorio je Kolar.
Na temu se nadovezao i vijećnik iz redova HDZ-a Vladimir Pleško. Spomenuo je ulogu prostornih planova te kazako da se upravo kroz njih definira gdje se i što može graditi. Na taj način se već na lokalnoj razini mogu postaviti ograničenja za ovakve projekte.
– Ovo je gorući problem i jako puno privatnih vlasnika je ugroženo, a iako pozdravljam ovo što je kazao župan, tu ipak postoje prostorni planovi koje donose jedinice lokalne samouprave. Također, prostorni plan županije određuje ako postoje šire ili uže gospodarske zone, i kroz te prostorne planove se može utvrditi koje se gospodarske djelatnosti mogu obavljati na području određene gospodarske zone. Za sve ostalo što nije gospodarska zona, po mom mišljenju, ne može se izdavati građevinska dozvola. U suprotnom, to onda ovisi o jedinici lokalne samouprave koja bi trebala donijeti određene akte kojima ne dozvoljava izgradnju takvih objekata – dodao je Pleško.

Nastavno na vijećnika Pleška, obratio se i predsjednik Skupštine Hanžek.
– Država je napravila iskorak prema zadovoljavanju uvjeta koje moramo ispuniti u učešću solarnih i ostalih elektrana i time lopticu prebacila na nas. No, to je bio ‘autogol’ jer znamo da mnogi kupuju i otkupljuju zemljišta po beneficiranim uvjetima izvlaštenja, a ne misle graditi, već dalje traže kupce koji će stvarno graditi i platiti dodatan profit onima koji su u taj posao ušli – dodao je Hanžek.
Diskriminacija starijih
Još jedan problem istaknuo je nezavisni vijećnik Stanko Majdak koji je izrazio da osjeća diskriminaciju prema osobama starije životne dobi. Konkretno, prilikom zamjene automobila htio je izvaditi kredit u banci gdje su mu se, kako kaže, nasmijali, i ponudili mu vrlo mali iznos na svega godinu dana. Zatim je pokušao na leasing, ali ni tamo mu nisu ponudili zadovoljavajuće uvjete. No, ono što ga je posebno iznenadilo je to što nije mogao napraviti policu osiguranja za put u Pariz.
– Gdje su institucije? Zašto ovakva diskriminacija prema starijim osobama? Zar uistinu nismo zavrijedili da u ‘zlatnoj dobi’ živimo dostojanstveno? – pita se Majdak.

Župan Kolar kratko je odgovorio da Županija razumije problematiku te će nastojati pružiti pomoć osobama starije životne dobi koliko god je to u njenoj moći.







