Ponuda ispod procjene
NOVI ULAZ U GRAD: Kinezi dobili golem posao koji će prometno preobraziti Zagreb

Četiri desetljeća iščekivanja, najava i planiranja konačno dobivaju konkretan epilog: Zagreb će dobiti novi južni ulaz u grad, a posao vrijedan 67,3 milijuna eura (s PDV-om) izgradnje vijadukta preko Ranžirnog kolodvora pripao je kineskoj tvrtki China Road and Bridge Corporation (CRBC). Ova renomirana građevinska tvrtka, poznata po gradnji Pelješkog mosta i tunela Kozjak kod Splita, pobijedila je na dugotrajnom i zahtjevnom natječaju Hrvatskih autocesta (HAC).

Novi čvor, novi pravci

Projekt koji će spojiti zagrebačku obilaznicu s Sarajevskom cestom ključan je za prometnu sliku južnog Zagreba. Planirani vijadukt, dugačak 800 metara, protezat će se od raskrižja s Hrelićkom i Jakuševačkom do čvora Jakuševec, gdje će se promet usmjeravati prema autocestama A3 i A11. Vozit će se u četiri traka, uz ograničenje brzine na 80 km/h.

S južne strane, vijadukt će se nadovezati na novu široku aveniju s po tri traka u svakom smjeru, čije je proširenje već započeo Grad Zagreb. Ova nova prometnica završavat će na rotoru u Zapruđu i Mostu mladosti, a trebala bi biti dovršena do proljeća 2026. godine. Do tada, međutim, neće biti potpuno funkcionalna dok se ne izgradi i sam vijadukt.

Kineska ponuda ispod procjene

CRBC je posao dobio s ponudom koja je bila gotovo dva milijuna eura niža od procijenjene vrijednosti (69 milijuna eura). Slijedi zakonski rok mirovanja od deset dana, nakon čega tvrtke koje su izgubile na natječaju imaju još deset dana za eventualne žalbe. Ako ih ne bude, gradilište bi se moglo otvoriti već ove jeseni, a završetak se očekuje najranije 2029. godine.

No, to je optimističan scenarij. Projekt je do sada već prošao brojne prepreke – od čak šest produženja roka za ponude do poništavanja prethodne odluke HAC-a kojom je posao bio dodijeljen hrvatskoj tvrtki GIP Pionir. Na žalbu kineskog CRBC-a, nadležna komisija DKOM je poništila odluku i vratila proces na ponovno odlučivanje. Sada, dvije godine nakon raspisivanja natječaja u prosincu 2023., posao je napokon dodijeljen.

Utrka s rokovima i privremena rješenja

GIP Pionir, iako izbačen iz natječaja za vijadukt, nastavlja s radovima na proširenju Sarajevske ceste, dijelu projekta koji financira Grad Zagreb. Međutim, kašnjenje HAC-ovog dijela stvorilo je nove komplikacije: planirano okretište tramvaja ispod vijadukta neće se moći izgraditi na vrijeme, pa je Grad morao projektirati privremeno okretište 500 metara sjevernije.

Zbog toga će i nova tramvajska linija, prva nakon 25 godina, privremeno završavati ranije, dok se vijadukt ne dovrši. Gradonačelnik Tomislav Tomašević nedavno je poručio da radovi napreduju dobro, ali punu funkcionalnost sustava Novi Zagreb – Centar možemo očekivati tek za nekoliko godina.

Prometno rasterećenje i šira slika

Novi južni ulaz rasteretit će danas preopterećeno raskrižje u Buzinu, a dugoročno se planira izgradnja još jednog važnog prometnog čvora – Sveta Klara, koji bi se spajao na Aveniju Većeslava Holjevca.

Uz ovaj projekt, HAC paralelno planira i proširenje zagrebačke obilaznice trećim trakom između Jankomira i Lučkog, kao i širenje A1 od Zagreba do Karlovca. Najavljeno je i uvođenje novog sustava naplate cestarine do kraja 2026., koji bi trebao smanjiti gužve na naplatnim kućicama.

Zagreb ulazi u novu prometnu fazu: veliki infrastrukturni projekti, predvođeni kineskom CRBC, mogli bi do kraja desetljeća značajno izmijeniti način na koji se ulazi i izlazi iz grada. No, dosadašnje iskustvo uči da će uspjeh ovisiti o sposobnosti institucija da prevladaju birokraciju, nadzoru nad izvođačima i jasnoći projektne koordinacije.

Za sada, građani mogu samo – čekati. Ali i nadati se da će, za razliku od prethodnih desetljeća, ovaj projekt zaista biti završen u obećanom roku.

Kajkavske kronike

Još iz rubrike

NET.HR

IZ HRVATSKE

Kajkavske kronike

Još iz rubrike

Pregled privatnosti

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji.