Prihodi maloprodajnih lanaca u Hrvatskoj nastavili su rasti, a prema najnovijem istraživanju Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN), u 2024. godini najveći trgovci ostvarili su ukupne prihode od 8,41 milijardu eura, što predstavlja nominalni rast od 8,8 posto u odnosu na prethodnu godinu, piše Večernji list.
U 2023. ti su prihodi iznosili 7,73 milijarde eura, što znači da su trgovci u godinu dana uprihodili 679 milijuna eura više.
U izvješću se navodi kako je broj analiziranih trgovaca pao sa 44 na 41 zbog akvizicija — Studenac je preuzeo La-Vor Trade i Decentiu, dok je TP Varaždin postao dio NTL-a. Unatoč tome, broj prodajnih mjesta porastao je za 126, na ukupno 5266 trgovina diljem zemlje.
Top 10 trgovaca u Hrvatskoj za 2024.
Na vrhu ljestvice i dalje je Konzum plus, zadržavši poziciju najvećeg maloprodajnog trgovca mješovitom robom. Slijede Lidl, Plodine, Spar, Kaufland, Studenac, Tommy, KTC, NTL i Trgovina Krk.
Prema podacima AZTN-a, Konzum plus zabilježio je najveći nominalni rast prihoda, uz blagi pad tržišnog udjela koji je i dalje u rasponu između 20 i 30 posto. Ima 636 prodajnih mjesta.
Studenac, koji prednjači po broju trgovina (čak 1411), također je ostvario snažan rast, preko 100 milijuna eura više prihoda nego lani. Sličan rezultat bilježi i Konzum, dok su Lidl, Plodine, Spar i Kaufland rasli između 50 i 100 milijuna eura. NTL, Tommy, Eurospin i KTC ostvarili su povećanje između 20 i 50 milijuna eura.
Rast i među regionalnim trgovcima
Među regionalnim igračima koji su zabilježili osjetniji rast prihoda su Boso (10–20 milijuna eura), te Ribola, Djelo Vodice, Trgovina Krk, Bakmaz, NewMIP i Slavonija Bošković (5–10 milijuna eura).
Tržišni udjeli i tipovi trgovina
Konzumov tržišni udio iznosio je između 20 i 30 posto, dok su članice Schwarz grupe — Lidl i Kaufland — zajedno držale jednak tržišni udio. Ipak, i jedni i drugi bilježe blagi pad tržišnog udjela.
S druge strane, Studenac i NTL ostvarili su najveći porast tržišnog udjela među prvih deset, a rast su ostvarili i Plodine te KTC.
Najveći prihod u maloprodaji ostvaren je u supermarketima, koji su generirali 4,4 milijarde eura, što je 52,3 posto ukupnog prometa. Slijede hipermarketi s 1,66 milijardi eura (19,7 posto) te samoposluživanja s 1,62 milijarde eura. Male prodavaonice ostvarile su promet od 731 milijun eura.
Marže: Najveće na pekarskim i slatkim proizvodima
Istraživanje AZTN-a otkriva da su prosječne bruto marže u 2024. najviše bile kod pekarskih i konditorskih proizvoda, a potom kod svježeg voća i povrća.
Uspoređujući s 2023., u šest od osam kategorija roba zabilježeno je blago povećanje prosječnih bruto marži — u segmentima mesa, pekarskih proizvoda, mliječnih proizvoda, bezalkoholnih pića, slatkiša i osnovnih prehrambenih proizvoda. Neznatno smanjenje zabilježeno je kod mesa peradi i jaja te svježeg voća i povrća.
Hrvatski maloprodajni sektor i dalje bilježi stabilan rast, uz konsolidaciju među igračima i povećanje broja prodajnih mjesta. Konzum i dalje prednjači, no sve izraženiji utjecaj imaju i regionalni lanci te brzorastući trgovci poput Studenca i NTL-a.








