Prema najnovijem istraživanju Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN), prosječne bruto marže u trgovinama nastavile su rasti u gotovo svim kategorijama prehrambenih proizvoda. I dok građani svakodnevno osjećaju posljedice inflacije i sve viših cijena osnovnih životnih namirnica, trgovci ostvaruju sve veću zaradu, posebno u kategorijama koje čine temelj potrošačke košarice.
Najveće bruto marže zabilježene su u kategoriji pekarskih proizvoda, gdje su trgovci prošle godine u prosjeku zarađivali čak 37,9 posto na kruhu i pecivima, što je blagi porast u odnosu na godinu prije kada je marža iznosila 37,2 posto. Iza kruha, trgovci najviše zarađuju na konditorskim proizvodima, poput čokolada, keksa i bombona, gdje je prosječna marža porasla na 32,2 posto. Treća najprofitabilnija kategorija je svježe voće i povrće, s prosječnom bruto maržom od 29,8 posto.
Iako se čini da su upravo ove osnovne namirnice svakodnevne potrebe najskuplje za potrošače, trgovci i dalje na njima ostvaruju najveću dobit. Tako se i na osnovnim prehrambenim proizvodima poput brašna, šećera i riže bilježi visoka prosječna marža od 27,2 posto, dok su bezalkoholna pića i voda na razini od 26,3 posto. Kada je riječ o mesu i mesnim prerađevinama, prosječna marža iznosila je 24,3 posto, dok je kod mesa peradi i jaja bila nešto niža – 23,5 posto. Mlijeko i mliječni proizvodi, iako predstavljaju osnovnu životnu potrebu, nosili su trgovcima maržu od 22,2 posto.
Istraživanje također otkriva da je u šest od osam analiziranih kategorija zabilježen rast prosječnih bruto marži u odnosu na prethodnu godinu. Povećanja su zabilježena kod mesa i mesnih prerađevina, pekarskih proizvoda, mlijeka i mliječnih proizvoda, bezalkoholnih pića i vode, konditorskih proizvoda te osnovnih prehrambenih artikala kao što su brašno, šećer i riža.
Iako trgovci često ističu kako rast marži ne znači automatski i veću zaradu jer dio odlazi na pokrivanje troškova poslovanja, činjenica je da su potrošači ti koji snose teret viših cijena. Posebno zabrinjava što su upravo najosnovniji prehrambeni proizvodi – kruh, mlijeko, brašno, voće i voda – među onima na kojima se ostvaruju najviše marže.
Ako ste se pitali gdje najviše gubite novac prilikom svakodnevne kupovine, odgovor je jasan – trgovci nas najviše ‘gule’ na proizvodima koje najčešće kupujemo: kruhu, čokoladi, voću i vodi. Unatoč smirivanju inflacije, marže rastu, a potrošači to itekako osjećaju na svojim računima.









