Vozačke dozvole u Europskoj uniji uskoro će izgledati potpuno drugačije, a promjene će posebno osjetiti najmlađi vozači. Europski parlament usvojio je niz novih pravila koja bi trebala povećati sigurnost na cestama, a među najzvučnijima je svakako vijest da će i 17-godišnjaci uskoro moći legalno sjesti za upravljač – pod određenim uvjetima, piše net.hr.
Nova pravila
Naime, prema novim pravilima, mladi od 17 godina moći će položiti vozački ispit za kategoriju B (automobili), no do 18. rođendana morat će voziti u pratnji iskusnog vozača. Cilj ove mjere je postepeno uvođenje mladih u promet uz smanjenje rizika nesreća, koje su česte upravo među novim vozačima.
No, to nije jedina novost. Uvodi se i dvogodišnji probni rok za sve nove vozače – bez obzira na dob. Tijekom tog razdoblja vrijedit će stroža pravila i kazne, osobito za vožnju pod utjecajem alkohola, nevezanje pojasa i korištenje mobitela u vožnji. Početnici će biti pod posebnim nadzorom, a teži prekršaji mogli bi ih brzo koštati vozačke dozvole.
Nova pravila propisuju i dodatna znanja koja će biti obvezna za stjecanje vozačke dozvole – poput poznavanja mrtvih kutova, pravilnog otvaranja vrata, rada sustava pomoći u vožnji te opasnosti korištenja mobitela tijekom vožnje. Više pažnje posvetit će se i ranjivim sudionicima u prometu – pješacima, djeci i biciklistima.
Digitalne vozačke dozvole
Osim toga, vozačke dozvole za automobile i motocikle vrijedit će 15 godina, dok će one za kamione i autobuse vrijediti pet godina. Države članice i dalje imaju pravo prilagoditi neka pravila, poput obveznih liječničkih pregleda ili skraćivanja valjanosti dozvola za starije od 65 godina.
Još jedna velika novost je uvođenje digitalne vozačke dozvole, koja će biti dostupna putem mobilnog telefona. Ipak, građani će i dalje imati pravo zatražiti fizičku verziju dozvole.
Revidirana pravila dio su šireg EU plana za povećanje sigurnosti na cestama, čiji je krajnji cilj – do 2050. godine – nulta stopa smrtnih slučajeva u prometu.
Nova pravila stupaju na snagu 20 dana nakon objave u Službenom listu EU-a, a države članice imat će tri godine da ih prenesu u svoje zakonodavstvo, uz dodatnih godinu dana za pripremu provedbe.
Zaključak?
Ceste bi uskoro mogle postati sigurnije – ali i živopisnije, jer će za volanom biti i 17-godišnjaci. Iako uz nadzor, ova promjena izaziva brojne reakcije. Dok neki pozdravljaju raniju edukaciju i stjecanje iskustva, drugi upozoravaju na moguće rizike. Vrijeme će pokazati kakav će biti stvarni učinak novih mjera.









