Novi sustav naplate cestarine, poznat pod nazivom Crolibertas, u potpunosti bi mogao zaživjeti početkom 2027. godine, najavio je u srijedu Hrvoje Dorčić, voditelj projekta u Hrvatskim autocestama (HAC). Iako će tehnički dio projekta biti završen do kraja rujna sljedeće godine, operativna primjena uslijedit će tek nakon probnog razdoblja i testiranja sustava, piše Net.hr.
– Planiramo sve radove završiti do kraja rujna 2026. godine, a sustav bi trebao biti spreman za testiranje u zadnjem kvartalu – rekao je Dorčić, istaknuvši da će se novi sustav postupno uvoditi u promet tijekom tromjesečnog probnog razdoblja.
Radovi već započeli na A3
Prema riječima Dorčića, HAC je već započeo s građevinskim radovima na postavljanju portala potrebnih za funkcioniranje novog sustava. Trenutno se radi na sedam portala na autocesti A3, na području Sisačko-moslavačke županije, a uskoro će radovi biti prošireni na cijelu mrežu autocesta.
U planu je izgradnja ukupno 212 portala koji će biti povezani na elektroenergetsku i svjetlovodnu mrežu HAC-a. Zbog radova će se na pojedinim dionicama uvoditi privremena regulacija prometa, a Dorčić je apelirao na vozače da budu strpljivi i oprezni.
Digitalna naplata bez zaustavljanja
Sustav Crolibertas donosi potpuno digitalnu i jedinstvenu elektroničku naplatu cestarine na svim autocestama kojima upravljaju HAC, Bina Istra i Autocesta Zagreb–Macelj. Naplata će se vršiti bez zaustavljanja, čime se očekuje znatno veća protočnost prometa.
– Trenutno naplatne postaje s blagajnicima omogućuju prolaz oko 350 vozila na sat, dok će nakon uvođenja novog sustava protočnost biti ista kao i na punom profilu autoceste – rekao je Dorčić.
Crolibertas nudi dvije mogućnosti plaćanja:
- ENC – za korisnike koji će povezati svoj uređaj s registarskom oznakom vozila;
- ALPR tehnologiju (Automatic License Plate Recognition) – sustav automatskog prepoznavanja registarskih tablica koji naplatu povezuje s registriranim sredstvom plaćanja.
ENC uređaji bit će obvezni za teška vozila, dok će osobna vozila moći birati između ENC-a i ALPR sustava.
Što će biti s naplatnim kućicama i radnicima
Po puštanju sustava u promet, postojeće naplatne kućice na 77 postaja postupno će se uklanjati, s prioritetom na čeonim naplatama radi veće protočnosti.
Oko tisuću djelatnika koji trenutno rade na naplatnim postajama očekuje prekvalifikacija i edukacija za nove poslove u sustavu, dok će dio radnika otići u mirovinu ili će dobiti poticajne otpremnine.
Investicija od 80 milijuna eura
Ugovor za implementaciju sustava potpisan je sa zajednicom ponuditelja koju čine slovačka tvrtka SkyToll i češki TollNet. Vrijednost ugovora iznosi nešto manje od 80 milijuna eura bez PDV-a, a sredstva su osigurana kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti (NPOO).






