Ceh ugostitelja i turističkih djelatnika Hrvatske obrtničke komore (HOK) reagirao je na izjavu guvernera Hrvatske narodne banke Borisa Vujčića, u kojoj je sektor turističkih usluga istaknut kao jedan od najvećih generatora inflacije u Hrvatskoj, ponajprije kroz hotelske i ugostiteljske usluge.
Iz HOK-a poručuju kako je takav pristup pojednostavljen te da zanemaruje činjenicu da se ugostitelji nalaze na samom kraju vrijednosnog lanca.
Marža niža za tri posto
Predsjednik Hrvatske obrtničke komore Dalibor Kratohvil ističe kako rast cijena u ugostiteljstvu nije posljedica povećanja marži, već rasta svih ulaznih troškova.
– Cijene jesu rasle, ali su istovremeno rasli i svi ulazni troškovi. Ukupna marža u ugostiteljstvu ove je godine pala s 12 na 9 posto. Poslodavci su suočeni s gotovo dvostrukim rastom plaća, većim doprinosima, skupljim energentima te visokim maržama u maloprodaji. Uz to, ulazni troškovi robe u zemljama u okruženju znatno su niži, zbog čega su hrvatski ugostitelji u nepovoljnijem položaju – rekao je Kratohvil.

Podsjetio je i na zaključke dr. sc. Ivana Kožića s Instituta za turizam, iznesene na 37. Kongresu ugostitelja i turističkih djelatnika, prema kojima su maloprodaja i rast plaća ključni uzroci inflacije i rasta cijena u ugostiteljstvu i turizmu.
Poseban problem, upozoravaju iz Ceha, predstavlja porezno opterećenje. Primjerice, u cijenu kave ugrađeno je i do 40 različitih troškova, među kojima su PDV od 25 posto te porez na potrošnju, koji dodatno opterećuje isključivo hrvatske ugostitelje u odnosu na konkurenciju u inozemstvu.
Đurkin-Benkotić: Ugostitelji nisu kreatori cijena
Predsjednik Ceha ugostitelja Obrtničke komore Krapinsko-zagorske županije i potpredsjednik Ceha ugostitelja HOK-a Ivan Đurkin-Benkotić naglašava kako ugostitelji ne mogu biti proglašeni krivcima za inflaciju jer nemaju stvarni utjecaj na formiranje cijena.
– Ugostitelji su posljednja karika u lancu i ne mogu biti začetnici rasta cijena. Oni se isključivo prilagođavaju rastu ulaznih troškova – od cijena robe i energenata do rada i poreznih davanja. U Hrvatskoj se na kavu, bezalkoholna i alkoholna pića primjenjuje PDV od 25 posto, uz dodatni porez na potrošnju koji u pojedinim sredinama iznosi i do tri posto – ističe Đurkin-Benkotić.

Dodaje kako se u javnosti često zanemaruje činjenica da su marže u ugostiteljstvu smanjene, dok je profitabilnost dodatno opterećena stalnim rastom troškova.
Prema podacima HOK-a, zaključno s krajem studenoga ove godine u Cehu ugostiteljstva i turizma poslovalo je 11.858 obrta, što je 101 obrt više nego u istom razdoblju lani, ali 11 manje nego krajem listopada.






