Požar na automobilu danas je rijetka, ali i dalje moguća pojava. Najčešći uzroci su tehnički kvarovi, neispravne električne instalacije i ljudski propusti, upozorava Marin Morava, tehnički savjetnik Hrvatskog autokluba (HAK), prenosi Večernji list.
Iako su moderni automobili sigurniji nego prije 30 godina, povećan broj elektroničkih sustava donio je i nove rizike.
Zašto su se automobili nekad češće palili?
Prema Moravi, starija vozila bila su znatno sklonija požarima zbog lošijih tehničkih rješenja.
– Sustavi dovoda goriva i paljenja bili su manje kvalitetni, toplinska izolacija slabija, a električne instalacije jednostavne i često neadekvatno zaštićene – objašnjava.
Najčešći uzroci požara na starijim automobilima bili su:
- curenje goriva
- neispravni rasplinjači
- preskakanje iskre na visokonaponskim kabelima
- loša izolacija ispušnog sustava
- improvizirane električne instalacije bez osigurača i releja
Moderni automobili: više elektronike – veći rizik?
Iako su današnji automobili sigurniji, velik broj električnih i elektroničkih komponenti povećava mogućnost kvara, osobito ako se vozilo ne održava redovito.
Poseban problem mogu biti:
- oštećene električne instalacije
- nestručni popravci
- glodavci koji oštećuju kablove
Ispušni sustav i DPF – skrivena opasnost
Kod modernih dizelskih vozila dodatni rizik predstavlja regeneracija filtra krutih čestica (DPF), tijekom koje temperatura ispušnog sustava znatno raste.
Ako je ispuh:
- korodiran
- mehanički oštećen
- loše toplinski izoliran
može doći do zapaljenja okolnih dijelova vozila.
Naknadna oprema i „pojačani“ osigurači
Čest uzrok požara na automobilima je naknadno ugrađena električna oprema loše kvalitete, posebno ako nije pravilno spojena i zaštićena.
Dodatni rizik predstavlja i zamjena tvorničkih osigurača jačima od propisanih.
– Time se kvar samo privremeno „rješava“, ali se drastično povećava opasnost od zapaljenja instalacija – upozorava Morava.
Motorni prostor – najčešće mjesto izbijanja požara
Prema iskustvu HAK-a, motorni prostor je najčešće mjesto gdje dolazi do požara, najčešće zbog:
- curenja goriva ili ulja
- kontakta zapaljivih tekućina s vrućim dijelovima ispuha
- loše izvedenih popravaka i improvizacija
Opasnosti u kabini i prtljažniku
Ni putnički ni prtljažni prostor nisu bez rizika. Požare mogu izazvati:
- plinski upaljači ostavljeni na suncu
- litijske baterije (mobiteli, power bankovi, romobili)
- sprejevi pod tlakom
- dodatno gorivo u kanistrima
- uključeni električni uređaji u utičnici upaljača
- neugašeni opušci
Što učiniti ako dođe do požara na automobilu?
Ako primijetite dim ili vatru:
- Odmah se udaljite od vozila
- Nazovite vatrogasce na broj 193
- Ne pokušavajte gasiti požar ako niste sigurni
– Aparat za gašenje požara u vozilu može pomoći u početnoj fazi, ali sigurnost vozača i putnika uvijek mora biti na prvom mjestu – zaključuje tehnički savjetnik HAK-a.









