U Hrvatskoj od 1. studenog 2026. kreće novi sustav naplate cestarina koji će u potpunosti ukinuti gotovinsko plaćanje i fizičke naplatne kućice. Umjesto njih, stiže elektronska naplata — a s njom i stroži nadzor, uključujući kontrole carinika i policije, piše Autoklub.
Građani će za korištenje autocesta morati birati između dvije opcije: plaćanje putem ENC uređaja ili putem sustava za automatsko očitanje registarskih oznaka. Ipak, ENC uređaji više neće biti prenosivi — svaki mora biti registriran isključivo za jedno vozilo.
Za one koji se pokušaju “provući” bez plaćanja, kazna će iznositi 120 eura, uz naplatu cestarine za prijeđenu dionicu. Tvrtkama prijeti i do 1300 eura globe ako njihova vozila nisu pravilno prijavljena ili ako registracijske pločice nisu čitljive.
Zanimljivo je da će, osim posebno opremljenih vozila nadzornika (njih 74), kontrolu provoditi i policija te carina, što izaziva nelagodu s obzirom na njihove već pretrpane zadaće.
Iako se očekuje veća protočnost prometa, stručnjaci upozoravaju da novi sustav neće riješiti gužve — jer one ne nastaju samo zbog naplate, već i zbog loše prometne infrastrukture, poput preuske dionice autoceste A1 između Zagreba i Karlovca.
Unatoč brojnim pozivima javnosti na uvođenje vinjeta, ta ideja je odbačena. Ministarstvo ostaje pri modelu naplate po kilometru — jednom od najskupljih u Europi. Dok Nijemci svoje autoceste ne naplaćuju, a Slovenci za godišnju vinjetu izdvajaju manje od cijene povratne karte Zagreb–Split, Hrvatska ide drugim putem.
Od 2026. — tko ne plati, platit će. I to dobro.








