Mladi radnici mijenjaju pravila igre
NISU LIJENI, ALI: Generacija Z odbija ove tradicionalne poslove – evo zašto

Sve više pripadnika generacije Z – mladih u dobi od 13 do 28 godina – odbija raditi tradicionalne početničke poslove poput onih u maloprodaji, ugostiteljstvu, skladištima i pozivnim centrima. Umjesto toga, traže fleksibilne poslove, rad na daljinu i radna mjesta koja cijene mentalno zdravlje i ravnotežu između poslovnog i privatnog života.

Zašto generacija Z ne želi “klasične” poslove?

Prema poslovnoj savjetnici Abigail Wright, razlog je jednostavan:

– Generacija Z redefinira što znači dobar posao. Mnoge uloge koje su milenijalci ili generacija X tolerirali sada se nazivaju onim što jesu: potplaćene, pretjerano zahtjevne i mentalno iscrpljujuće – navodi Wright.

Poslovi koje generacija Z sve češće odbija:

  • Poslovi u maloprodaji i ugostiteljstvu
  • Rad u pozivnim centrima i korisničkoj podršci
  • Fizički poslovi u skladištima
  • Korporativni uredski poslovi s radnim vremenom od 9 do 17
  • Poslovi s plaćanjem po proviziji
  • Neplaćene prakse i pripravništva

Za mnoge mlade, ti su poslovi simbol nedostatka poštovanja, loših uvjeta i nesigurne budućnosti.

– Zašto bih ostao na nisko plaćenom, visoko stresnom poslu bez fleksibilnosti kada mogu raditi kao freelancer, imati sporedni posao ili izgraditi karijeru na daljinu? – pita Wright.

Financijski pritisci i nova očekivanja

Generacija Z također ulazi na tržište rada u potpuno drugačijem financijskom okruženju nego prethodne generacije. Cijene stanarina i životnih troškova naglo su porasle, a studentski dugovi postali su veći nego ikad.

– Ti su poslovi možda funkcionirali kada ste tek završili fakultet prije 20 godina, Ali danas, s rastom troškova života i dugovima, mladi si više ne mogu priuštiti nisko plaćene poslove – kaže Kevin Thompson, izvršni direktor 9i Capital Group.

Odbijanje zastarjelih poslovnih modela

Generacija Z odbacuje ideju da je diploma i rad od 9 do 17 jedini put do uspjeha. Umjesto toga, traže autonomiju, fleksibilnost i poštovanje vlastitih granica.

– Stari način više ne funkcionira: ‘Radi naporno, stekni diplomu i bit ćeš nagrađen prilikom.’ Generacija Z je prozrela to lažno obećanje – tvrdi Thompson.

Nisu lijeni – znaju što vrijede

Iako ih neki nazivaju lijenima, mnogi stručnjaci smatraju da generacija Z zapravo jasno poznaje svoju vrijednost.

– Vidjeli su kako su njihovi roditelji radili desetljećima i na kraju ostali bez posla. Danas žele životna iskustva više nego visoku plaću, i to nije lijenost – to je promjena vrijednosti – dodaje Drew Powers, osnivač Powers Financial Group.

Budućnost tržišta rada: Fleksibilnost, poštovanje i transparentnost

Ako žele privući i zadržati talente, poslodavci će morati prilagoditi svoje modele rada. To uključuje:

  • Fleksibilno radno vrijeme
  • Rad na daljinu ili hibridne modele
  • Transparentnost u vezi plaća i beneficija
  • Brigu za mentalno zdravlje zaposlenika
  • Poštovanje radnih granica i privatnog života

– Tvrtke koje će napredovati u sljedećih 5–10 godina su one koje su spremne susresti ovu generaciju tamo gdje jesu. To znači ponuditi poštenu plaću, fleksibilnost i profesionalno poštovanje – vrijednosti koje ne privlače samo generaciju Z, već svakog modernog radnika – zaključuje Wright.

Kajkavske kronike

Još iz rubrike

NET.HR

IZ HRVATSKE

Kajkavske kronike

Još iz rubrike

Pregled privatnosti

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji.