Piše: mag. psych. Sandro Kraljević
Kada je psihološka sigurnost prisutna, ljudi se usude. Pitaju ono što drugi samo misle. Priznaju da nešto ne znaju prije nego se problem zakopa. Donose “nedovršene“ ideje na stol jer znaju da ih tim neće ismijati, nego oplemeniti. Prihvaćaju odgovornost za pogreške bez defenzive jer to nije karta u jednom smjeru prema krivnji, nego poziv na učenje. Takvo okruženje ne proizlazi iz “dobrote“, nego iz dogovora da je istina korisnija od dojma.
U timovima bez sigurnosti pojavljuju se zaštitna ponašanja: šutnja na sastancima, slaganje bez uvjerenja, skrivene verzije dokumenata, previše e-mailova umjesto jedne jasne rasprave. Ljudi troše energiju na to da ne ispadnu loši, umjesto da rade nešto dobro. Površinski mir skriva spor razvoj. Kultura djeluje “profesionalno“, ali u pozadini vlada anksioznost: kako ću ispasti, tko će me uhvatiti na grešci, vrijedi li se izlagati?
Sigurnost se vidi i u brzini učenja. Kada je dozvoljeno reći “ne znam još“, tim brže dolazi do “sad znamo“. Prostor za eksperiment postaje stvaran: možeš lansirati malu verziju, prikupiti signal, korigirati smjer. U okruženju straha, lansiranje se odgađa dok sve ne izgleda savršeno, pa greške postanu skupe i javne. Paradoks je da timovi koji “ne žele greške“ proizvode veće greške, samo kasnije.
Psihološka sigurnost ne znači da je sve ugodno. Naprotiv, to je dogovor da se teške stvari izgovaraju pravovremeno i iz poštovanja. Neslaganje nije prijetnja, nego resurs. Uloga sigurnosti je da smanji socijalni rizik – rizik da ispadnem glup, naporan, naivan – kako bi se tim mogao baviti stvarnim rizikom: inovacijom, promjenom, novim tržištem, boljim procesom.
Na individualnoj razini, sigurnost omogućuje prirodnu dinamiku uloga. Introverti doprinose jer im se daje vrijeme da promisle prije odluke. Juniori pitaju jer znaju da pitanje nije teret, nego skraćenje puta. Seniori priznaju kad su pogriješili bez gubitka autoriteta, jer autoritet proizlazi iz odgovornosti, a ne iz nepogrešivosti. Sve to čini tim bržim, ne zato što svi pričaju više, nego zato što svi doprinose ranije.
Kada sigurnosti nema, ljudi se emocionalno štite: rade minimalno traženo, izbjegavaju rizik, prebacuju odgovornost “prema gore“. Lideri tada dobivaju lažnu sliku stvarnosti – previše slaganja, premalo povratne informacije, a problemi eksplodiraju kad je najskuplje. To nije pitanje karaktera članova tima, nego konteksta koji ih trenira da igraju na sigurno.
Kako to izgraditi u praksi
Sigurnost počinje jezikom. Rečenice tipa “Pomozite mi shvatiti gdje sam u krivu“, “Što nam nedostaje da donesemo bolju odluku?“, “Ne znam još – tko ima drugačiji pogled?“ otvaraju prostor. Isto tako, način na koji se reagira na grešku postavlja standard. Ako pogrešku tretiraš kao dokaz nečije nekompetencije, ljudi će je skrivati. Ako je tretiraš kao informaciju iz sustava, dobit ćeš ranu detekciju i bržu korekciju.
Uvedi pravila koja smanjuju socijalni rizik. Primjerice: na početku rasprave namjerno traži suprotna mišljenja (“djevolji odvjetnik“ je rotirajuća uloga). U odluke ugrađuj checkliste s pitanjima “što ako smo u zabludi?“ i “koji signal bi nas trebao natjerati da promijenimo kurs?“. Standardiziraj retrospektive koje traže uzrok u procesu, ne u osobama. Kad ljudi vide da sustav “prima istinu“, prestat će učiti igrati igre.
Moderiraj sastanke tako da svi imaju šansu. “Cold call“ može biti koristan, ali ga koristi s namjerom: prvo trenutak za tiho zapisivanje ideja, onda krug u kojem svi dijele po jednu. Time smanjuješ dominaciju najglasnijih i dobivaš širinu. Ako je tema kompleksna, pošalji materijal dan ranije; time uklanjaš prednost ekstrovertne improvizacije i podižeš kvalitetu rasprave.
Definiraj standarde ponašanja jednako jasno kao i KPI-jeve. Primjer: “u kritikama govorimo o ponašanju i učinku, ne o osobama“, “pitanje je dobrodošlo, cinizam nije“, “neslaganje izgovaramo u sobi, a prema van držimo dogovoreno“. Ovi “operativni dogovori“ spuštaju neizvjesnost i uklanjaju tihi pritisak koji troši energiju.
Kao lider, modeliraj ranjivost koja služi timu. To ne znači prebacivati svoj teret na ljude, nego pokazati kako izgleda odgovorno “ne znam“. Primjer: “Treba mi drugačije mišljenje jer sam preblizu temi“, “Ovdje sam procijenio krivo, evo što mijenjamo u procesu“. Kad to učiniš nekoliko puta, nestaje fantazija o savršenstvu i pojavljuje se realna hrabrost: možemo riskirati jer znamo kako se vraćamo kad pogriješimo.
U svakodnevicu ugradi male mehanizme povratne informacije. Završetke sastanaka koristi za brzo pitanje: “Što je bilo korisno, što bismo drugi put drukčije?“ Uvedi “feedback petkom“ – kratke, konkretne poruke zahvale i prijedloga unutar tima. Pohvala neka bude specifična (“ovo je pomoglo jer…“), a prijedlog operativan (“sljedeći put probaj…“). Ljudi rade ono što vide da se cijeni.
Za nove članove dizajniraj ulazni period koji uči kulturu, ne samo procese. Mentoriraj ih da postavljaju pitanja, da traže kontekst, da pokažu rad prije nego što je gotov. Prvi tjedni postavljaju ton: ako tada nauče da je izlaganje sigurno, kasnije će donositi ideje koje mijenjaju igru.
Mjeri ono što želiš da raste: vrijeme od ideje do testa, broj “učenih pogrešaka“ po kvartalu, raznolikost sudionika u raspravama, broj tema koje su došle “odozdo“. To nisu birokratske metrike; to su signali da sustav stvarno uči. Ako mjeriš samo isporuku, dobit ćeš isporuku bez učenja.
I na kraju, budi strpljiv. Psihološka sigurnost se ne uvodi memo-om; ona se gradi ponovljenim iskustvima u kojima ljudi dožive da je bolje govoriti istinu nego šutjeti, bolje pitati nego glumiti, bolje pokušati i korigirati nego čekati savršeno. Kad se ta iskustva umnože, tim počinje disati drugačije. Inovacija tada nije “projekt“, nego nusprodukt kulture u kojoj je rizik podijeljen, a znatiželja dozvoljena.

								
															

								



								


