Krajem listopada i početkom studenoga učenici OŠ Vladimir Nazor Budinščina sudjelovali su u nizu zanimljivih i poučnih aktivnosti kojima su na praktičan i zabavan način uronili u svijet znanosti. Sve su aktivnosti imale zajednički cilj: potaknuti znatiželju, istraživački duh i ljubav prema znanstvenom razmišljanju.
Prvi su se u istraživačku avanturu upustili učenici 4. razreda koji su 28. listopada, u sklopu projekta STEMerica, prisustvovali radionici kriptografije koju je održao prof. Krešimir Čanić. Pretvorivši se u male forenzičare, učenici su istraživali tajne otisaka prstiju, promatrali linije pod lupom, razvrstavali uzorke i otkrivali kako na svijetu ne postoje dvije osobe s istim otiskom. Osim što su se zabavili, naučili su kako se znanstveni pristup može primijeniti i u svakodnevnim životnim situacijama. Paralelno s tim, članovi školske grupe “Mislići“, također učenici 4. razreda, razvijali su kreativno i kritičko mišljenje kroz izvođenje jednostavnih pokusa i istraživanja. Kroz promatranje, postavljanje pitanja i zaključivanje približili su se znanstvenom načinu razmišljanja.
Znanstveni ton nastavio se i početkom studenoga. Dana 5. studenoga, učenici 7. i 8. razreda područne škole Hrašćina, polaznici Astro grupe, sudjelovali su u radionici “Udaljenosti i veličine u Sunčevom sustavu“. Nakon što su ponovili osnovne činjenice o planetima, uz pomoć stvarnih NASA-inih fotografija istraživali su usporedne veličine planeta, njihove udaljenosti od Sunca i vrijeme obilaska oko njega. Svoje su spoznaje pretočili u praktičan zadatak. Izradili su model Sunčeva sustava pomoću špage duge 4,5 metra, na kojoj su, prema izračunatim omjerima, rasporedili planete od Sunca do Neptuna. Iako se zadatak u početku činio jednostavnim, učenici su uvidjeli koliko je preciznosti i suradnje potrebno da bi model bio točan. Na kraju radionice ponosno su promatrali svoj rad.
Vrhunac znanstvenih aktivnosti uslijedio je 10. studenoga, kada su učenici obilježili Svjetski dan znanosti za mir i razvoj. Učenici 6.b, 8.a i 8.b razreda sudjelovali su na online predavanju prof. dr. sc. Davora Horvatića pod naslovom “Što nas crne rupe mogu naučiti o svemiru“, dok su učenici razredne nastave područne škole poslušali zanimljivo izlaganje Damira Basare, instruktora speleologije, na temu “Speleologija – znanost o podzemlju“. U isto vrijeme, učenici 7. i 8. razreda PŠ pratili su predavanje dr. sc. Marka Košičeka “Od gena do nas: Priča o DNA“. Sva su predavanja organizirana u sklopu projekta “Sat za znanost“, koji je rezultat volonterskog rada osam karlovačkih nastavnika STEM područja okupljenih u udrugu stemKA. Predavanja su kod učenika potaknula niz pitanja koja su mogli postaviti putem online obrasca, čime su ujedno sudjelovali u nagradnom natječaju za svoj razred.
Kroz sve navedene aktivnosti učenici su imali priliku doživjeti znanost kao dinamičan i uzbudljiv svijet istraživanja. Pokazali su da znanost nije samo skup činjenica, nego način razmišljanja, otkrivanja i razumijevanja svijeta oko nas. Ovi su dani još jednom potvrdili da znatiželja i želja za učenjem nikada ne miruju, one su pokretači svakog novog otkrića.






