Ponovno povezivanje Zagreba i Beograda vlakom za četiri sata više nije samo futuristička vizija – povijest bi se mogla ponoviti. Naime, vlakovi su još 1938. godine prelazili 412 kilometara između dvaju gradova za otprilike toliko vremena, no 70 godina kasnije putovanje je trajalo dvostruko dulje, a danas izravna željeznička veza uopće ne postoji, piše Poslovni dnevnik.
Plan do 2040.
Europska unija (EU) u svom novom planu razvoja brzih željeznica predviđa da bi do 2040. godine Srbija trebala postati dio mreže koja povezuje regiju, od Budimpešte do Atene. Dokument, pod nazivom Connecting Europe through High-Speed Rail, ne obuhvaća samo članice EU, već uključuje i zemlje iz regije koje nisu članice, poput Srbije.
Neposredni povod za prekid putničkog prometa između Beograda i Zagreba bila je pandemija koronavirusa. Iako je pandemija prošla, putnički vlakovi se još uvijek nisu vratili. Prema najnovijim planovima EU, izravna željeznička veza između dvaju gradova trebala bi biti ponovno uspostavljena 2035. godine – gotovo 100 godina nakon što je ova ruta prvi put postojala u Kraljevini Jugoslaviji.
Dva tipa pruga i rokovi izgradnje
Plan predviđa dvije vrste pruga: one kojima se razvija brzina do 160 km/h te brze pruge s brzinama od 200 km/h i više. Rokovi izgradnje za različite dijelove mreže su 2030., 2035. i 2040. godina.
Zagreb – Ljubljana i buduće regionalne veze
Pravac Zagreb – Ljubljana, godinama nepostojeći u putničkom prometu, sada je uvršten u planove EU. Očekuje se da će se vlakovi na ovoj ruti kretati do 2035. godine brzinom od 160 km/h, dok je za nastavak prema Ljubljani planirana 2040. godina. Trasa će se odlikovati čestim promjenama maksimalne brzine, no već postoje segmenti na kojima se može postići brzina od 200 km/h.
Osim toga, planirana je i veza Beograd – Priština do 2040. godine, s očekivanim nastavkom putovanja prema Sarajevu preko Slavonskog Broda. Trenutno između Zagreba i Beograda prometuje isključivo teretni željeznički promet, a ostaje nejasno hoće li se dviju zemalja same dogovoriti da ubrzaju projekt ili će čekati potpuni angažman EU.









