Posjećujete li često outlet centre, što mislite o njima?
GDJE SU POPUSTI OD 70, PA I DO 90 POSTO: Može li se outlet oglašavati kao takav ako nema primjerene cijene ni ponudu?

Parndorf, SCS, Noventa, Graz, Salzburg, Venecija – poznate šoping destinacije i dalje su omiljene Hrvatima iako, barem deklarativno, imaju vlastite outlet centre, odnedavno čak i dva, piše Novac.hr, dodajući kako, razgovarajući s kupcima i čitajući komentare, ne mogu sakriti nezadovoljstvo onime što nam se nudi.

Od outleta se očekuju bitno niže cijene, a Hrvatima čak ni nije toliko bitno da to bude odjeća ekskluzivnih brendova, poput Furle, Prade, Guccija, već im je samo bitno da bude jeftinija nego u drugim centrima. A baš je to ono što im ni Roses fashion Outlet u Začretju ni Designer Outlet u Rugvici ne nude.

Hibridne verzije

– Mi imamo samo hibridne verzije fashion outlet centara koje se muče s činjenicom da smo malo tržište, imamo malo brendova i retailera, imamo visok PDV i malu kupovnu moć, a sama ponuda nije dovoljan magnet da privuče kupca s daljeg tržišta – kazao je za Novac.hr Denis Čupić, osnivač i član Uprave F.O. Developmenta te predsjednik HUP-ove Udruge developera te varaždinski poduzetnik koji je nedavno postao novi menadžer Westgate Shopping Cityja.

Pojasnio je pritom i ključne pojmove.

– Factory outlet svoje korijene vuče iz tvorničkih trgovina koje su prodavale viškove i robu s manjim greškama po daleko povoljnijim cijenama, u bivšoj Jugoslaviji to vam je bilo kada su ljudi putovali u Sloveniju u tvornicu Mure ili Rašice po povoljne komade. U svijetu, naravno, krenuvši iz Amerike, sve više tih tvorničkih trgovina preselilo se u prave outlet centre stvarajući aglomeracije a sve u klasičnoj tipologiji gradnje koja je podsjećala na mediteransko selo. Fashion outlet pak je nastao kada je takva trgovina stigla iz Amerike u Europu. Tamo se prodaje prošlosezonska odjeća ili roba s greškom, a redovno takvi fashion outleti, sve češće zvani designer outleti, prodaju robu niže kvalitete, kako materijala tako i estetske, jer je stara po par sezona i odstajala po izlozima i skladištima po cijenama koje su zapravo samo mrvicu niže od rasprodajnih cijena, objašnjava Čupić.

Hrvatska, prema njemu, ima tek jedan tvornički outlet, onaj Calzedonije u Varaždinu vezan uz samu tvornicu.

– Nemamo grad koji bi bio dovoljno snažan magnet za privlačenje kupaca i stvaranje šoping destinacije poput Venecije i Graza. U Hrvatskoj postoji samo jedno područje koje ima predispozicije za razvoj outleta i to je bazen Varaždina koji bi mogao iskoristiti blizinu sa Slovenijom i Zagrebom, kao i dovoljno razvijen turizam oko kupališta i bazena. No, potrebno je jako puno rada i ulaganja – kaže varaždinski poduzetnik koji smatra da su šoping-centri, pogotovo oni uz autoceste, u velikoj prednosti pred takozvanim outletima.

Ono što se mnogi pitaju, može li se outlet oglašavati kao takav ako nema primjerene cijene ni ponudu, zapravo nije regulirano zakonom.

Najjači regulator – tržište

– Zakoni definiraju sniženja i kada se ista smiju reklamirati. S jedne strane bi se taj dio zakonodavstva, kada bi se kruto primjenjivao, mogao reflektirati na ponudu u outlet centrima i način na koji se reklamiraju. No, s druge strane marketing je alat i svaki kupac nakon posjeta odluči je li neka destinacija za njega i hoće li ponovo doći i preporučiti te smatram da nam pretjerano zakonsko reguliranje i penalizacija ne trebaju jer tržište je najbolji i najjači regulator – kaže Čupić.

Prvi outlet centar u Hrvatskoj, i donedavno jedini, otvoren je prije deset godina uz autocestu Zagreb – Macelj. Iz Roses Outlet Centra u Svetom Križu Začretju kažu kako trgovine same određuju cijene po kojima će prodavati artikle, a oni kao outlet imaju obvezu nuđenja popusta tijekom cijele godine.

– Naši outleti ne mogu biti na razini austrijskih, talijanskih i njemačkih jer je tržište u startu drugačije. Prvo, imamo upola manje stanovnika od Austrije, a s druge dvije zemlje se ne možemo ni uspoređivati. Velik problem je i izrazito visoki PDV koji našu državu u turističkom smislu obezvređuje kao šoping-destinaciju. Neki brendovi direktno drže kontrolu nad trgovinom (Tommy Hilfiger, Nike, Adidas, Calvin Klein) i oni garantirano imaju istu cijenu kao u inozemstvu, a drugi su preko zastupnika pokušali ponudu prilagoditi tržištu – kazao je direktor Rosesa- Roman Rogović, dodajući kako je praksa da jedan centar pokriva gravitacijski područje od 3-4 milijuna stanovnika, dok som mi smo s dva i pol outlet centra u potpunosti zadovoljili potrebu tržišta.

No, to nije obeshrabrilo investitore da otvore Designer Outlet Croatia kod Ikee u Rugvici. Na krilima uspjeha švedske trgovine namještajem, nadaju se stvoriti outlet meku na istočnom ulazu u Zagreb. Uložili su 33 milijuna eura, no prve reakcije nisu previše pozitivne. Većinom se radi o luksuznim brendovima koji ni na sniženju od 70 posto nisu pristupačni Hrvatima i njihovim kupovnim mogućnostima.

Da outleti u Hrvatskoj ne funkcioniraju, vidjelo se i na primjeru Svete Helene u Donjoj Zelini pokraj Zagreba, u koju je uloženo 27 milijuna eura. Centar je zatvoren nakon četiri godine poslovanja, a tada su u priopćenju naglasili kako nemamo zadovoljavajuću regulativu o poslovanju outleta.

Kajkavske kronike

Još iz rubrike

NET.HR

IZ HRVATSKE

Kajkavske kronike

Još iz rubrike

Pregled privatnosti

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji.