U Hrvatskoj se uvodi novi, digitalni sustav naplate cestarine – ‘Crolibertas’. Novi će sustav vozačima omogućiti putovanje autocestama bez zaustavljanja na naplatnim kućicama.
Implementacija sustava koji će se koristiti na svim autocestama pod upravljanjem Hrvatskih autocesta (HAC), Bina Istre i Autoceste Zagreb-Macelj, kreće već sutra, a prvi radovi započinju na autocesti A3, između Popovače i Novske, piše Index.hr.
Potpuna implementacija očekuje se do studenoga 2026.
Iz Hrvatskih autocesta upozoravaju vozače da će se radovi odvijati u više faza te da ih na navedenim dionicama očekuje privremena prometna regulacija. Ovisno o dinamici radova, za promet će biti zatvorena zaustavna, a po potrebi i vozna traka.
Novi zakon
Nakon što krene novi sustav naplate, na snagu će stupiti i novi Zakon o naplati cestarine. Fizička naplata gotovinom ili karticom više neće biti moguća, a naplata će se odvijati automatski, u slobodnom toku prometa.
Dva glavna načina korištenja sustava bit će elektronički uređaji (ENC i europski EENC) za korisnike koji se registriraju u sustav i sklope ugovor (naplata se provodi automatski, u stvarnom vremenu), ili automatsko prepoznavanje registarskih pločica (APRP), za korisnike koji nisu registrirani (sustav snima registarsku oznaku, a cestarina im se naknadno zaračunava, u skladu s pravilima koncesionara).
Za korištenje sustava nužno je biti uključen u ESNC, što znači da se svaki vozač mora identificirati putem ENC-a, EENC-a ili registracije u APRP modelu. Vozači neće morati stati, već će prolaziti normalnim tokom, a sustav će sam bilježiti tko je i koliko autoceste koristio.
Bitno je naglasiti da ENC ostaje u upotrebi – za teška vozila (iznad 3,5 tona) će biti obvezan, a za laka vozila opcionalan.
Nadzor i kazne
Uz novi sustav naplate, dolazi i novi sustav nadzora. Autocestama će kružiti bijeli automobili s plavim rotirkama i natpisom ESNC. Riječ je o službenim vozilima nadzornika, koji su posebno ovlaštene osobe zadužene za kontrolu korištenja sustava naplate. Automobili će biti opremljeni sustavom za čitanje tablica, komunikacijskim sustavom za povezivanje s bazom i displejima za prikaz uputa vozačima. Vozila će moći nasumično zaustavljati vozila radi kontrole.
U slučaju da netko koristi autocestu bez registracije u ESNC, morat će platiti iznos cestarine za prijeđenu dionicu te zakonski penal od 120 eura.









