Radovi u tijeku, ali planovi se pomiču
HAC odgodio uvođenje novog sustava naplate cestarina: Crolibertas u punoj funkciji tek početkom 2027.

Novi sustav naplate cestarine, poznat pod nazivom Crolibertas, u potpunosti bi mogao zaživjeti početkom 2027. godine, najavio je u srijedu Hrvoje Dorčić, voditelj projekta u Hrvatskim autocestama (HAC). Iako će tehnički dio projekta biti završen do kraja rujna sljedeće godine, operativna primjena uslijedit će tek nakon probnog razdoblja i testiranja sustava, piše Net.hr.

Planiramo sve radove završiti do kraja rujna 2026. godine, a sustav bi trebao biti spreman za testiranje u zadnjem kvartalu – rekao je Dorčić, istaknuvši da će se novi sustav postupno uvoditi u promet tijekom tro­mjesečnog probnog razdoblja.

Radovi već započeli na A3

Prema riječima Dorčića, HAC je već započeo s građevinskim radovima na postavljanju portala potrebnih za funkcioniranje novog sustava. Trenutno se radi na sedam portala na autocesti A3, na području Sisačko-moslavačke županije, a uskoro će radovi biti prošireni na cijelu mrežu autocesta.

U planu je izgradnja ukupno 212 portala koji će biti povezani na elektroenergetsku i svjetlovodnu mrežu HAC-a. Zbog radova će se na pojedinim dionicama uvoditi privremena regulacija prometa, a Dorčić je apelirao na vozače da budu strpljivi i oprezni.

Digitalna naplata bez zaustavljanja

Sustav Crolibertas donosi potpuno digitalnu i jedinstvenu elektroničku naplatu cestarine na svim autocestama kojima upravljaju HAC, Bina Istra i Autocesta Zagreb–Macelj. Naplata će se vršiti bez zaustavljanja, čime se očekuje znatno veća protočnost prometa.

– Trenutno naplatne postaje s blagajnicima omogućuju prolaz oko 350 vozila na sat, dok će nakon uvođenja novog sustava protočnost biti ista kao i na punom profilu autoceste – rekao je Dorčić.

Crolibertas nudi dvije mogućnosti plaćanja:

  • ENC – za korisnike koji će povezati svoj uređaj s registarskom oznakom vozila;
  • ALPR tehnologiju (Automatic License Plate Recognition) – sustav automatskog prepoznavanja registarskih tablica koji naplatu povezuje s registriranim sredstvom plaćanja.

ENC uređaji bit će obvezni za teška vozila, dok će osobna vozila moći birati između ENC-a i ALPR sustava.

Što će biti s naplatnim kućicama i radnicima

Po puštanju sustava u promet, postojeće naplatne kućice na 77 postaja postupno će se uklanjati, s prioritetom na čeonim naplatama radi veće protočnosti.

Oko tisuću djelatnika koji trenutno rade na naplatnim postajama očekuje prekvalifikacija i edukacija za nove poslove u sustavu, dok će dio radnika otići u mirovinu ili će dobiti poticajne otpremnine.

Investicija od 80 milijuna eura

Ugovor za implementaciju sustava potpisan je sa zajednicom ponuditelja koju čine slovačka tvrtka SkyToll i češki TollNet. Vrijednost ugovora iznosi nešto manje od 80 milijuna eura bez PDV-a, a sredstva su osigurana kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti (NPOO).

Kajkavske kronike

Još iz rubrike

NET.HR

IZ HRVATSKE

Kajkavske kronike

Još iz rubrike

Pregled privatnosti

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji.