Zašto nam je ta granica potrebna
Kolega, a ne prijatelj – gdje je granica?

Piše: mag. psych. Sandro Kraljević

Radni odnosi su posebna vrsta bliskosti: dijelimo ciljeve, stres i puno vremena, ali to nije privatno prijateljstvo. Kada se granica zamuti, javljaju se tipični problemi: pristranost i doživljaj pristranosti, otežano davanje povratne informacije, prenošenje povjerljivih informacija u neformalni razgovor i konflikti u kojima je teže odabrati profesionalni interes ispred osobnog odnosa. U pozadini je jednostavna psihološka dinamika uloga. Uloga kolege traži jasnoću, predvidljivost i odgovornost. Uloga prijatelja traži zaštitu, popustljivost i lojalnost osobi, a ne cilju. Kada ih stopimo, nastaje kognitivna i emocionalna zbrka: ne znaš govoriš li s ulogom kolege ili s prijateljem, pa se odluke kreću po liniji osobnih preferencija, a ne po liniji dogovora.

Zamjena uloga posebno je rizična kad postoji razlika moći. Ako si voditelj, tvoj privatni odnos s jednim članom tima neizbježno će se čitati kao privilegij. Čak i kada nema stvarne pristranosti, percepcija je realnost za ostale. Posljedica su tihe tenzije i pad povjerenja u procese. Drugi čest problem je prelijevanje privatnih tema u prostor operativnih odluka. Povjerljiv razgovor koji je trebao ostati u privatnoj zoni počinje utjecati na delegiranje, ocjenjivanje ili raspodjelu šansi. Tako nastaje klizavi teren na kojem ni ti ni osoba preko puta više ne znate na što se možete osloniti.

Granica je važna i zbog tebe. Ako pokušavaš svima biti prijatelj, vrlo brzo preuzimaš emocionalni teret koji nemaš kapacitet nositi. Umara te skrivanje teških poruka, popuštanje kako nitko ne bi bio razočaran i beskrajne poruke izvan radnog vremena. Profesionalna distanca nije hladnoća; to je okvir koji štiti i odnos i rezultat. Daje sigurnost svima jer je jasno što se može očekivati.

Kako je postaviti u praksi

Počni od kanala i vremena. Odredi gdje razgovaramo o poslu, a gdje o privatnim stvarima. Primjerice, za posao koristimo e-mail i službeni chat, a privatne teme ostaju izvan radnog chata. Uvedi prozore za komunikaciju i drži ih se: “Na poruke odgovaram radnim danom do 17h; za hitno nazovi”. Vremenom ljudi uče tvoj ritam i prestaje potreba za objašnjavanjem.

Postavi okvir razgovora unaprijed. Kada krene osjetljiva tema, označi ulogu: “Sad ti govorim kao kolega koji je odgovoran za projekt“ ili “Ovo je privatna perspektiva, ne službena odluka“. Ta rečenica smanjuje nejasnoću i pomaže drugoj strani da zna kako slušati. U povratnoj informaciji koristi konkretne dogovore umjesto dojmova: “Ovaj deliverable kasni tri dana, što mijenjamo u procesu“ umjesto “Znaš da te cijenim, ali…“. Emocionalna ambalaža često skriva neizrečeni zahtjev. Jasna rečenica vraća odnos na tračnice.

Budi štedljiv s privatnim detaljima koji drugu osobu stavljaju u ulogu povjerljivog prijatelja. Dijeljenje osnovnih životnih okvira gradi humanost, ali detaljne privatne priče stvaraju dug prema bliskosti koju možda ne možeš održati u poslovnim odlukama. Ako primijetiš da netko redovito pokušava prebaciti razgovor u privatnu zonu kako bi ublažio očekivanja, vrati temu: “Razumijem, a za projekt nam treba X do petka. Kako da to izvedemo“? Profesionalna empatija ne znači popuštanje ciljevima.

Dogovori se s timom kako izgleda privatno druženje. Neka ta okupljanja budu inkluzivna i najavljena, ne ad hoc odabrana ista lica. Ako si u voditeljskoj ulozi, dobro je povremeno izostati iz neformalnih krugova ili ih rotirati, kako se ne bi stvorio dojam “unutarnjeg kruga“. Time ne glumiš distancu, nego čuvaš jednakost prilika.

Kada se granica pređe, reagiraj brzo i smireno. Dovoljna je rečenica: “Ovo mi je važno i želim da razjasnimo okvire. Na poslu smo kolege i odluke donosimo prema ulozi i cilju. Privatno možemo ostati u dobrom odnosu, ali neka to ne utječe na zadatke i očekivanja“. Ako je dojam da si nekoga nenamjerno favorizirao, izgovori to i ispravi raspodjelu. Transparentnost popravlja percepciju brže od opravdanja.

I na kraju, daj odnosu jasne točke oslonca: dogovorene ciljeve, opis “što znači gotovo“, ritam provjera i mjerila napretka. Što je više jasnoće u radu, to je manje potrebe da se povlačimo u privatne pregovore. Granica tada nije zid između ljudi, nego linija koja drži vodu da teče pravilnim tokom. U takvom okviru možeš biti topao, podržavajući i fer, a da ne moraš biti prijatelj svima. I paradoksalno, baš tada odnosi postaju bolje mjesto za rad i za ljude.

Kajkavske kronike

Još iz rubrike

IZ HRVATSKE

Kajkavske kronike

Još iz rubrike