PRAVA REVOLUCIJA U HRVATSKOM ŠKOLSTVU: STIGLA PRVA VRIJEDNA POŠILJKA U OKVIRU PROJEKTA "PROMIKRO"
Zahvaljujući besplatnim mikroračunalima, i zagorski učenici počinju učiti programiranje već u šestom razredu

Na press konferenciji 6. rujna, Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Institut za razvoj i inovativnost mladih – IRIM te Hrvatska akademska i istraživačka mreža CARNet predstavili su projekt ProMikro. Cilj je uvođenje digitalne pismenosti u različite nastavne predmete i izvannastavne aktivnosti, uporabom mikroračunala.

U sklopu projekta, krajem studenoga je u 84 posto svih osnovnih škola koje su se dobrovoljno javile za sudjelovanje, otišlo 38 tisuća mikroračunala, odnosno, mikrobitova.
Među zagorskim osnovnim školama koje sudjeluju u projektu, je i krapinska Osnovna škola Augusta Cesarca. Bili smo na satu informatike na kojem su se učenici 6.b razreda prvi puta susreli s novom opremom. U razgovoru s njima, doznali smo kako ih uvođenje novih tehnologija izuzetno veseli, a pokazali su i razvijene vještine i znanje.
– Na lijevoj strani imamo gumb A, a na desnoj gumb B. Ako kliknemo gumb A, pokaže nam smješka, a ako kliknemo gumb B, pokaže nam plačka. Učitelj je rekao da bi nam mikroračunala mogla pomoći u matematici, fizici i informatici. Nikad do sada nismo radili nešto slično, ali jako se veselim projektu. Naime, ovo je prvi elektronički uređaj koji smo dobili od škole i mislim da će nam to pomoći u radu na satu – otkrio nam je Fran Petek iz Krapine, koji ne skriva kako je i inače veliki ljubitelj informatike.
– Volio bih jednog dana biti informatičar. Dobro zarađuju, a nije teško – kaže.

Logičko razmišljanje

U njegovom razredu većina je učenika izabrala informatiku kao izborni predmet, točnije, samo troje učenika ne pohađa satove informatike. Oni u to vrijeme imaju slobodan sat.
– Ja sam se ipak odlučio za informatiku jer će u srednjoj školi, primjerice, to biti obavezan predmet, i sigurno će nam sve to trebati u kasnijem životu – ističe ovaj učenik šestog razreda.
A da ljubitelji informatike nisu samo dečki, dokazuje Franova kolegica Vanesa Tkalčević iz Škarićevog.
– Mikroračunalo mi se jako sviđa i mislim da će nam pomoći u rješavanju težih zadataka sljedeće godine. Inače jako volim i informatiku, a najdraže mi je kada radimo prezentacije. Sviđa mi se korištenje računala u nastavi jer je onda učenje zabavnije – kaže Vanesa.
IRIM je u listopadu organizirao i edukaciju učitelja, a škole samostalno odlučuju o načinima uporabe mikroračunala u nastavi i izvannastavnim aktivnostima.
– Mikrobitom se učenike želi potaknuti na logičko razmišljanje, odnosno, da od malih nogu krenu u programiranje. Naime, njima logičko razmišljanje još nije dovoljno razvijeno, stoga bi trebalo više poraditi na tome. Mikroračunalo radi na principu blokova, učenici odmah vide što mogu napraviti i uz pomoć blokova slažu si niz programa, primjerice, uz pomoć dioda mogu ispisati svoje ime, prezime, određeni tekst, mogu crtati određene likove, smajliće, plačke i slično. Ovaj mikrobit projekt inače se primjenuje u nastavi prirode, biologije, fizike, tehničke kulture, neke škole su čak napravile i projekt štednje. Mikroračunalo na sebi ima i određene senzore gdje se može mjeriti temperatura iz okoline, ima senzor pokreta i slično – pojasnio nam je Miljenko Ilić, profesor informatike u OŠ Augusta Cesarca.

Robotička liga

Škola je već prošle godine bila dio početnog projekta, kada mikroračunala nisu bila predviđena za sve, nego su se koristila u sklopu izvannastavnih aktivnosti.
– Uključeni smo i u Croatian Makers ligu, robotičku ligu u sklopu izvannastavnih aktivnosti, gdje se učenici natječu u robotici, preko zajednice IRIM, koja je donirala robote. Za potrebe šestih razreda sada smo dobili 49 mikrobitova, za svakog učenika po jedan. Učenici, uz potpisanu roditeljsku suglasnost, to nose i doma, tako da i kod kuće mogu istraživati jer na internetu postoje stranice za to, s programima, kodovima i slično. Na kraju školske godine oni ih vraćaju u školu te se prosljeđuju učenicima šestog razreda u novoj školskoj godini. Tijekom ove školske godine, mikrobitovima ćemo se baviti pet sati ovdje u učionici, a zatim, nakon što učenici kod kuće naprave neki projekt, imat ćemo prezentaciju da pokažu i ostalima, tako da vjerujem da će to možda biti i koji sat više – kaže profesor Ilić, te ne skriva radost zbog činjenice da će od sljedeće školske godine, odlukom Ministarstva znanosti i obrazovanja, informatika postati obavezan predmet za sve učenike šestih razreda.
– Digitalne kompetencije i logičko razmišljanje danas su temelj društvenog i gospodarskog razvoja i drago mi je što mogu reći da kod nas već sada većina učenika pohađa informatiku, točnije, 95 posto. Svake godine organiziramo školska i županijska natjecanja iz informatike, a prošle smo godine imali učenika i na državnom natjecanju. Trudimo se u razvijanju informatike i poticanju učenika da zavole taj predmet. Mogu reći da su učenici dosta zainteresirani, što vidimo i po broju sudionika koji svake godine sudjeluju u Zimskoj školi informatike ovdje u Krapini. Naime, upravo naša škola daje najveći broj sudionika, na što smo izrazito ponosni – zaključuje Ilić.



NENAD BAKIĆ – ČOVJEK KOJI STOJI IZA ČITAVOG PROJEKTA

“Ovime smo promijenili sudbine mnogih naših mladih sugrađana”

Čovjek koji stoji iza projekta ProMikro je investitor i poduzetnik Nenad Bakić, koji je u sklopu svog Instituta za razvoj i inventivnost mladih (IRIM) u samo dvije-tri godine pokrenuo nekoliko vrlo zapaženih platformi za distribuciju raznovrsnih edukacijskih sadržaja. Trenutno provodi veliki projekt obrazovanja uz pomoć mikrobit računala pod nazivom STEM revolucija, projekt STEM auta lansirao je u manje razvijenim sredinama, povezao se s HT-om u popularizaciji interneta stvari, a najavio je i novo veliko napredno robotičko natjecanje u regiji – WER. Inače, IRIM financira zaradom od svojih biznisa, a supruga i on imaju već šestero zaposlenih.

– Uvođenjem mikrobitova u škole, de facto je uvedeno računalstvo i programiranje u osnovne škole, ali ne kao puko “uvođenje informatike”, nego kao životno, međupredmetno, kreativno, stvaralačko korištenje računalnih tehnika, čime smo napravili početni, veliki korak, nakon kojeg nema nazad, u stvaranju nacije “digital natives” i digitalnih stvaralaca i promijenili sudbine mnogih naših mladih sugrađana: onih koji će se baviti STEM zanimanjima, ali i svih drugih koji sada imaju puno bolju priliku postati ravnopravni građani 21. stoljeća. Ovo je u više dimenzija prava i prijelomna stvar. Hrvatska se skoro u ničemu ne može uspoređivati s najnaprednijim zemljama svijeta. Što se tiče društvenog razvoja, šampion zadnjih 50 godina je vjerojatno Singapur. No, malo je poznato da je Singapur i uvjerljivi šampion u PISA listama, najmjerodavnijem parametru kvalitete školstva. U svim područjima je prvi, ali u matematici i znanosti nedostižno prvi! A mi nažalost tavorimo na istoj neprihvatljivoj poziciji usprkos sve većem ubacivanju resursa u školstvo, a pogotovo ako se pogleda rast troškova po učeniku. I što je trenutno glavni projekt u singapurskom školstvu? Uvođenje računalstva uz pomoć mikrobita kako bi se razvila generacija digitalnih stvaralaca. Kupuju ih sto tisuća za upotrebu u školama i zajednicama! Singapur će ih uvesti tijekom dvije godine. U Hrvatskoj se projekt ProMikro, koji u suradnji s CARNetom provodimo za MZO, razvija na iznimno vjerodostojan način. Naime, on je ekstenzija projekta “STEM revolucija”, u kojem je podijeljeno preko 22 tisuće mikrobitova i čiji je proklamirani cilj bio upravo ovakva distribucija mikroračunala svim učenicima jednog razreda osnovnih škola. Svakako treba i ponavljati da, naravno, ovakve stvari nisu protiv razvoja općih kompetencija, štoviše, fantastične su, osim za razvoj vještine rješavanja problema i za razvoj kreativnosti, upornosti, komunikacije, kritičkog razmišljanja i naravno, na sustavnoj razini: kulture uspjeha! – napisao je na svojem Facebook profilu Nenad Bakić povodom slanja 38 tisuća mikrobitova u hrvatske škole.

Kajkavske kronike

Još iz rubrike

NET.HR

IZ HRVATSKE

Kajkavske kronike

Još iz rubrike

Pregled privatnosti

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji.