Plug-in hibridna vozila (PHEV) već godinama slove kao savršeni kompromis između klasičnih i električnih automobila. U teoriji, nude najbolje od oba svijeta: električni pogon za kratke gradske vožnje i benzinski motor za duža putovanja. No, najnoviji podaci iz Europske unije bacaju sjenu na ovu “zelenu” sliku – i otkrivaju da je stvarnost često daleko od onoga što pišu brošure, prenosi Večernji list.
Zeleni PR vs. siva realnost
Prema službenim standardima (WLTP), plug-in hibridi bi trebali ispuštati samo 28 grama CO2 po kilometru. Takvi rezultati omogućavaju proizvođačima automobila da zadovolje stroge europske norme o emisijama, a vozačima donose porezne olakšice i poticaje – primjerice u Njemačkoj, gdje su subvencije za “zelena” vozila izdašne.
No, analiza 127.000 plug-in hibrida registriranih 2023. godine, koju je provela organizacija Transport & Environment (T&E), otkriva posve drukčiju priču. Podaci prikupljeni putem stvarnih mjerača potrošnje pokazali su da plug-in hibridi u prosjeku ispuštaju 139 grama CO2 po kilometru – gotovo jednako kao i klasični benzinski automobili srednje veličine.
Električni režim? Samo na papiru
T&E upozorava da WLTP testiranje pretpostavlja idealne uvjete: vozači redovito pune baterije i koriste električni način vožnje što je više moguće. Međutim, u stvarnosti to često nije slučaj. Mnogi vozači plug-in hibrida rijetko ili nikada ne pune baterije, oslanjajući se gotovo isključivo na benzinski motor. Tako vozila koja bi trebala smanjiti emisije – u praksi – zagađuju jednako kao i klasični automobili.
Povećan domet, ali bez rezultata
Ironično, iako su noviji modeli plug-in hibrida tehnički napredniji i imaju veći električni domet, to nije rezultiralo smanjenjem stvarne potrošnje goriva ni emisija. Očekivanja od električnog pogona su prevelika, a vozačke navike često ostaju iste.
Vrijeme za novo poglavlje mobilnosti
Ovi rezultati otvaraju pitanje: je li plug-in hibrid samo “prijelazna tehnologija” ili marketinški trik? Dok europske vlade sve više usmjeravaju poticaje prema potpuno električnim vozilima, plug-in hibridi bi mogli uskoro izgubiti povlašteni status.
Za vozače koji zaista žele voziti ekološki, prava električna vozila ili javni prijevoz možda su bolji izbor. A za sve nas, ovi podaci služe kao podsjetnik da nije sve što nosi oznaku “zeleno” doista i održivo.








