Europska unija donosi novu uredbu koja će obvezati proizvođače automobila na korištenje reciklirane plastike u novim vozilima. Cilj je smanjiti otpad i ovisnost o sirovinama te osigurati kružno gospodarstvo u automobilskom sektoru, pišu 24sata.
Nova pravila dio su Zelenog plana i Akcijskog plana za kružno gospodarstvo. Uredba se odnosi na osobne automobile, kamione, autobuse, motocikle i vozila za posebne namjene.
Koliko reciklirane plastike moraju koristiti proizvođači?
Proizvođači će imati deset godina da dosegnu cilj od najmanje 25 posto reciklirane plastike u svakom vozilu. U prijelaznom razdoblju, unutar prvih šest godina, cilj je 15 posto.
Od ukupne količine reciklirane plastike, najmanje 20 posto mora dolaziti iz tzv. “zatvorene petlje” – plastike dobivene recikliranjem starih vozila. Danski ministar okoliša Magnus Heunicke smatra da će ovakva uredba pomoći u zadržavanju vrijednih materijala unutar EU i smanjenju izvoza zagađujućih vozila u treće zemlje.
Zašto će cijene novih automobila rasti?
Reciklirana plastika koja zadovoljava sigurnosne i kvalitetne standarde automobilske industrije skuplja je od nove plastike. Prikupljanje, rastavljanje i prerada starih vozila zahtijevaju složen i skup proces, što povećava troškove materijala.
Automobilski proizvođači će te troškove vjerojatno prenijeti na kupce, pa stručnjaci očekuju rast cijena novih automobila.
Proširena odgovornost proizvođača
Uredba također pojačava princip “proširene odgovornosti proizvođača” (EPR). To znači da proizvođači snose financijsku i organizacijsku odgovornost za cijeli životni ciklus svojih vozila, uključujući obradu otpadnih automobila.
Zaustavljanje nestajućih vozila
Svake godine u Europi nestane oko 3,5 milijuna vozila zbog ilegalnog izvoza ili nepropisnog odlaganja. Nova uredba uvodi zabranu izvoza neispravnih rabljenih vozila, koja će stupiti na snagu pet godina nakon donošenja uredbe.
Put do dogovora
Dogovor o uredbi postignut je nakon dugih pregovora između Europskog parlamenta i država članica. Komisija je tražila bržu primjenu, dok su države članice i Parlament izglasali dulje prijelazno razdoblje. Ekološke udruge poput EEB smatraju da je to kompromis pod pritiskom industrije, ali ističu da je smjer prema održivoj proizvodnji plastike u automobilima jasan.
Za europske vozače to znači da zelena budućnost automobila dolazi s višom cijenom novih vozila.









